Zaburzenie integracji sensorycznej jako problem zbyt rzadko
zauważany przez specjalistów – na przykładzie 4,5-letniego
dziecka
Dorota Drabarek, Anna Kloze, Marzena Szydłowska-Grajcar
Affiliation and address for correspondence
1 Dział Rehabilitacji, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Białej Podlaskiej. Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu z siedzibą
w Białej Podlaskiej, Katedra Fizjoprofilaktyki, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
Kierownik Katedry Fizjoprofilaktyki: prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Rutkowska
2 Katedra Rehabilitacji, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Ośrodek Wczesnej Interwencji
Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Warszawie
3 Medyczne Studium Zawodowe w Białej Podlaskiej. Przedszkole Integracyjne nr 16 w Białej Podlaskiej
Adres do korespondencji: Dorota Drabarek, ul. Bursztynowa 17, 21-500 Rakowiska, tel. kom.: 696 466 348,
e-mail: d.drabarek@wp.pl
Praca finansowana ze środków własnych
Pediatr Med rodz Vol 6 Numer 2, p. 236-240
Abstract
Prawidłowy i harmonijny rozwój psychoruchowy dziecka jest wynikiem fizjologicznego dojrzewania centralnego
układu nerwowego i narządów zmysłów oraz ich wzajemnej stymulacji i integracji. W rezultacie
dziecko dysponuje odpowiednio rozwiniętą sprawnością w zakresie motoryki małej i dużej oraz komunikacji
werbalnej, potrafi nawiązywać więzi społeczne, osiąga stabilność emocjonalną oraz zdolność koncentracji
uwagi i uczenia się. Celem pracy jest zwrócenie uwagi na problemy spowodowane zaburzeniem procesów
integracji sensorycznej i uwrażliwienie na nie przedstawicieli różnych zawodów, w których centrum
zainteresowania znajduje się dziecko. Przedstawiono w niej koncepcję sekwencyjności rozwoju tłumaczącą
przebieg i dojrzewanie przywołanych wyżej procesów. Według Ayres, twórczyni tej metody, stadia rozwoju
są ze sobą ściśle powiązane, tworząc logiczną sekwencję. Bez prawidłowego pełnego rozwoju wcześniejszego
etapu rozwój na kolejnych będzie zaburzony. Praca zawiera studium przypadku dziecka, które trafiło do
poradni rehabilitacji z powodu chodu na palcach. Zachowanie dziecka skłoniło terapeutę do zbadania jego
procesów integracji sensorycznej. Opisano wyniki obserwacji klinicznej oraz Południowokalifornijskich
Testów Integracji Sensorycznej. Przedstawiono trudności oraz problemy będące skutkami zaburzonych
funkcji. Praca prezentuje również przykłady objawów dezintegracji sensorycznej, które po zaobserwowaniu
powinny skłonić lekarza, pedagoga i rodziców do zaproponowania dziecku wizyty u terapeuty integracji
sensorycznej w celu przeprowadzenia badania i podjęcia właściwej terapii bodźcowej.
Keywords
integracja sensoryczna, rozwój psychoruchowy, stadia rozwojowe, percepcja, nauka szkolna, dziecko